Monday 22 August 2016

INFO..!! APAKAH BEZA ANTARA AKAUN SIMPANAN DAN SEMASA..!! PASTI RAMAI YANG TIDAK TAHU..!!



INFO..!! APAKAH BEZA ANTARA AKAUN SIMPANAN DAN SEMASA..!! PASTI RAMAI YANG TIDAK TAHU..!!



Akaun Semasa

Apakah ia?

Akaun semasa adalah akaun deposit yang membolehkan anda untuk membuat bayaran dalam bentuk cek. Untuk perniagaan, terdapat keperluan untuk seseorang yang diberi kuasa untuk menandatangani cek ini - jika terdapat apa-apa perubahan dalam penandatangan, bank itu akan diberitahu segera. Apa-apa pengeluaran daripada akaun anda boleh dibuat sama ada dengan kad ATM, kad debit, dan bahkan cek tersebut.

Banyak bank menawarkan kadar faedah yang menarik untuk akaun semasa, tetapi hanya dengan tahap yang SANGAT tinggi iaitu deposit RM1 juta dan ke atas. Jadi, anda perlukan jumlah wang yang besar dan wang yang sedia ada pada bila-bila masa, tetapi jika untuk menyimpan jumlah wang yang besar untuk kurang dari 1 bulan, mungkin lebih baik anda simpan di Akaun Simpanan.

Akaun semasa sebenarnya hampir sama dengan akaun simpanan dengan pengecualian yang membolehkan anda untuk menulis cek.



Akaun Simpanan

Apakah ia?

Akaun simpanan membolehkan anda untuk menerima keuntungan faedah ke atas deposit anda setiap bulan, tanpa tarikh matang seperti pelaburan deposit tetap. Seperti akaun semasa, anda akan dapat mengeluarkan wang tunai setiap kali anda memerlukannya dengan menggunakan ATM, debit atau kad caj anda, dengan ketiadaan buku cek. Untuk memantau semua transaksi akaun anda dan pendapatan faedah, anda boleh menyemak mereka melalui buku simpanan atau penyata akaun bank anda.

Jika anda tidak pasti bagaimana anda memperolehi faedah anda, berikut adalah contoh:

Hakim membuka akaun simpanan yang menjana pendapatan purata 2.1% setahun. Deposit permulaan ialah RM5,000. Dalam satu tahun, dia akan memperoleh RM105 sebagai deposit.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : INFO..!! APAKAH BEZA ANTARA AKAUN SIMPANAN DAN SEMASA..!! PASTI RAMAI YANG TIDAK TAHU..!!

0 comments:

Post a Comment